Sluta kopiera mina saker !

Ja jag är så jävla trött på att folk snor saker utan att fråga. Till exempel folk på bdb som snor mina texter utan att fråga. Det stör mig och gör mig väldigt ledsen för att jag skriver inte texterna för att allmänheten ska använda dom utan jag skriver dom till en viss person oftast eller från mina tankar och åsikter. Hur personligt känns det egentligen att ta en text som man vet är riktad mot någon annan?

Sen har vi min grafik, med det menar jag till exempel dom här:


Dom har jag gjort för att passa in på min blogg. Och enligt lagen är allt du gör själv, bloggdesigner, ikoner osv (och bilder man fotograferar eller ritar) skyddade av upphovsrätten. Vilket betyder att jag äger rätten till allt jag gör. Det är väl rätt uppenbart att jag vill ha mina saker själv. Och det är en annan sak om folk frågar om dom får ta mina saker, men när folk tar utan att fråga och man hittar de på alla möjliga bloggar blir jag väldigt irriterad för att har man en blogg får man för fan lägga ner lite tid själv att göra den personlig.
Ni kan lika gärna fråga om jag kan göra grafik till er också. Uppskattar förfrågningar mer än oönskade överraskningar som gör mig arg.

En annan sak, har fått reda på att folk snott mina krönikor och allmäna texter och åsikter om allt möjligt för att ha till skolarbeten för att dom legat efter och behövt en krönika. Grejen är den att jag alltid har en tanke bakom mina texter , att visa vad jag tycker om saker. Ni kan inte tänka precis som jag och formulera er som jag. Och en del verkar tro att mina texter (även det jag syfta på längst upp) är osynliga på era bloggar och bdb'er. Jag känner alltid igen mina texter. Behöver oftast bara läsa första raden för att förstå att det är mina texter. För det ni inte vet är att av en hel text lägger jag ner mest tid till första två meningarna för att komma på hur jag ska fortsätta.

Och till sist, Mina bilder är fotograferade av mig, vilket betyder att jag har lagt ner tid och ork för att ta bilderna och redigera dom. Även dom är skyddade av upphovsrätten. Om man tar en bild och jag polisanmäler kan man få dryga böter. Bara för att du tog en ynka bild. Är det något du har lust med? Nej jag tror inte det.

Så jag tror alla har fattat nu, att mina saker är mina. När ska folk växa upp och se skillnad på vad som är mitt och vad som är ditt ? Sluta sno mina saker, för jag blir bara så jävla arg!

Kommentarer
Postat av: cuhal topal

vad jobbigt du e :S vad händer om man kopierar en bild från din blogg :S du e söt , snygg men zero personlig kvalitetet :S

2010-03-16 @ 22:54:55
Postat av: Gnistan

Vilka bra bilder på dig och Jansson måste säga till Malin att du har dom på din blogg.

2010-03-17 @ 06:50:31
Postat av: afawfawf

this is internet get use o it

2010-03-17 @ 12:02:33
Postat av: Anonym

vad spelar det för roll om det är internet? nu för tiden använder man internet till allt. på blogg sidor är bilder skyddade och kan där med anmälas, precis som du säger. idioter som kommenterar som inte vet ett jävla skit.



Btw, älskar att läsa din blogg lizz älskling ;) / linn

2010-03-18 @ 18:27:39
Postat av: ;)

Visst det kanske är jobbigt och jag fattar att du är arg, men då ska du tänka att de som tar dina bilder och saker tycker att det du gör är fint. För det tycker jag iaf, du är duktig lizette.

2010-03-18 @ 20:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0